Καλως Ηρθατε

Μην κακολογείς ποτέ τον εαυτό σου, αρκετά σε κακολογούν οι άλλοι.

ΛΙΓΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΕΛΛΑΔΑ 2

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΣΗΜΕΡΑ, ΑΥΡΙΟ, ΜΕΘΑΥΡΙΟ

Ψαρεμα και Πορος - Fishing and Poros Island

Για εμάς που λατρεύουμε το ψάρεμα ο Πόρος είναι ένας κοντινός στη Αθήνα προορισμός με πολλές καλές αλιευτικές και όχι μόνο συγκινήσεις, όλες τις έποχές του χρόνου.
Μαγευτικό τοπίο και πλούσιος ψαρότοπος για όλα τα είδη και τεχνικές ψαρέματος.
Ιδανικός για παράκτιο ψάρεμα με καλάμια από τις αμμουδερές ακτές του αλλά και τις βραχώδεις απολήξεις του στην θάλασσα.
Επίσης και με βάρκα το ψάρεμα ειναι αποδοτικό και διασκεδαστικό σε κάθε ειδους τεχνική, συρτή, καθετή,παραγάδι κ.α!
Ότι καιρό και άν έχει, εδώ στον Πόρο είστε καλά προστευμένοι για να απολαύσετε απρόσκοπτα το αγαπημένο χόμπυ μας με την βάρκα σας.
Είναι έτσι η θέση και μορφολογία του νησιού που προσφέρει ένα ασφαλές, φυσικό και φιλικό καταφυγίο για όλα τα πλώτα μέσα όταν αυτά πέσουν σε "άγριους" καιρούς.
Ο τόπος κρατάει πολλά είδη ψαριών όπως τσιπούρες,λαβράκια, σαργούς, μουρμούρες, μελανούρια, μπαλάδες, μανάλια, κυνηγούς, τονοειδή, στείρες και άλλα πετρόψαρα κ.α.
Είναι αδύνατο να φύγεις αψάρευτος και χωρίς να έχεις χαρεί τη μάχη με δυνατά και καλού μεγέθους ψάρια.
Επίσης ειναι αδύνατο να έρθεις μια φορά εδώ, να ζήσεις το μέρος και να μην θέλεις να ξαναέρθεις το συντομότερο.
Είναι και η ευκολία στο να φτάσεις στο νησί όποια στιγμή το αποφάσισεις που το κάνει ακαταμάχητο προορισμό.
Η πρόσβαση εξασφαλίζεται ακτοπλοικώς με τα συχνά δρομολόγια των σύγχρονων κλειστού τύπου πλοίων, Flying Dolphins και Catamaran από Πειραιά, αλλά και οδικώς για όσους θέλουν να κινηθούν πιο ανεξάρτητα και να έρθουν με το αυτοκινητό τους όποια στιγμή το θελήσουν.
Η διαδρομή ειναι περίπου 2ωρης διάρκειας και το δρομολόγιο που ακολουθούμε είναι Αθήνα - Κόρινθος, Κόρινθος - Επίδαυρος, Επίδαυρος - Γαλάτας και από εκεί τα 200 περίπου μέτρα που χωρίζουν την Πελοπόννησο από τον Πόρο καλύπτονται είτε από τα φέρυ της γραμμής Γαλατάς - Πόρος, με μία 5 λέπτη διαδρομή, είτε από τις βάρκες που μεταφέρουν κοσμο 24 ώρες το 24ωρο, σε μία 2 λέπτη διαδρομή.

Ξενοδοχείο "SIMEON"

Σε αυτό λοιπόν το μαγευτικό νησί του Αργοσαρωνικού,τον Πόρο, σε μία πανέμορφη τοποθεσία στην πλαζ του Μεγάλου Νεωρίου, που απέχει μόλις 2,5 χλμ από το κέντρο του Πόρου, μπορείτε να βρείτε καταφυγίο όλες τις εποχές του χρόνου, για ολιγοήμερη διαμονή, ανάπαυλα από το ψάρεμα και ξεκούραση, αλλά και πολυήμερες διακοπές. Θα βρείτε τα Διαμερίσματα 'Συμεών'. Είναι πρώτης κατηγορίας και με δική τους τροφοδοσία. Ένας ιδανικός τόπος για διακοπές, ξεκούραση και διασκέδαση.
Τα διαμερίσματα έχουν άνετη, καλόγουστη επίπλωση και πολύ όμορφη θέα. Διαθέτουν: υπνοδωμάτιο, σαλόνι - καθιστικό, κουζίνα, ψυγείο, ατομικό λουτρό - WC, τηλέφωνο, μουσική, δορυφορική τηλεόραση, κλιματισμός - ψύξη θέρμανση, θυρίδα ασφαλείας και βεράντα με τέντα και τραπέζι δείπνου.
Εχουν θέα στην θάλασσα ή το πευκόφυτο δάσος του Νεωρίου. Τα διαμερίσματα βρίσκονται μόλις 20 μέτρα από την αμμουδερή παραλία του Νεωρίου. Προσφέρουν όλες τις σύγχρονες ανέσεις για 2-4 άτομα και είναι η ιδανική λύση για οικονομικές διακοπές σε οικογένειες με παιδιά σε μία ήρεμη ακρογιαλιά.
Επιπλέον διαθέτουν πάρκινγκ,μπέιμπυ-σίτερ και σύντομα δικό τους σνακ μπαρ. Κοντά βρίσκονται σούπερ μάρκετ, εστιατόριο, ταβέρνες, πισίνα, σχολή σκι, τζέτ-σκι, ιστιοπλοΐας και γήπεδα ποδοσφαίρου.
Η πλαζ του Νεωρίου όπου βρίσκονται τα διαμερίσματα 'Συμεών' είναι μόλις 25 λεπτά περιπάτου από το κέντρο του Πόρου, όπου μπορείτε να πάτε για προσωπικά ψώνια ή νυχτερινή διασκέδαση ανάλογα με την διάθεσή σας.
Οταν θέλετε να μετακινηθείτε, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ταξί ή το δημοτικό λεωφορείο που έχει τακτικά ημερήσια δρομολόγια και για τους πιο ρομαντικούς υπάρχουν μικρά γραφικά πλοιάρια (βάρκες) που εκτελούν δρομολόγια στην περιοχή.
Το ξενοδοχείο διαθέτει ειδικά δωμάτια για αναπήρους
Στο ξενοδοχείο μπορουν να φιλοξενηθουν και τα κατοικίδια ζώα σας.

Το ξενοδοχείο είναι ανοιχτό όλο το χρόνο.

Πόρος - Poros Island - Greece

Σάββατο 3 Μαΐου 2008

Δολοφόνοι δελφινιών

«Εντοπίσαμε στη Σύρο δελφίνι που το είχαν πυροβολήσει με πυροβόλο όπλο. Στην Αστυπάλαια βρήκαμε πριν από 10 ημέρες ένα σταχτοδέλφινο μαχαιρωμένο στον λαιμό και την κοιλιά. Και η απορία μας είναι γιατί σκότωσαν το σταχτοδέλφινο αφού δεν προσεγγίζει τα αλιευτικά εργαλεία ούτε κινείται στις ακτές». Σκοτώνουν τα δελφίνια, τις φώκιες και τις χελώνες στις ελληνικές θάλασσες. «Πλέον μπορούμε να μιλάμε για γενοκτονία αφού τα περισσότερα από τα θαλάσσια θηλαστικά και τις χελώνες δεν πέθαναν από ασθένεια, αλλά θανατώθηκαν από τον άνθρωπο» καταγγέλλει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου «Αρχιπέλαγος» Θοδωρής Τσιμπίδης. Τους δύο τελευταίους μήνες η περιβαλλοντική οργάνωση, με τη βοήθεια των Λιμεναρχείων αλλά και κινήσεων πολιτών, άρχισε την καταγραφή όλων των θαλάσσιων θηλαστικών που εκβράστηκαν νεκρά στις ακτές. «Μέχρι στιγμής έχουμε ενημερωθεί επισήμως για 45 θανάτους, αλλά είμαστε βέβαιοι ότι ο αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος», επισημαίνει ο κ. Τσιμπίδης. «Επτά στα δέκα θαλάσσια θηλαστικά έχουν βρεθεί μαχαιρωμένα (!)». Όπως επισημαίνουν από το «Αρχιπέλαγος», έχουν βρεθεί νεκρά ζωνοδέλφινα, ρινοδέλφινα, σταχτοδέλφινα, φυσητήρες, ζιφιοί, φώκαινες (θαλάσσιο θηλαστικό που μοιάζει με δελφίνι), φώκιες και θαλάσσιες χελώνες. «Πριν από ενάμιση μήνα βρήκαμε στη Σύρο μια αποκεφαλισμένη φώκια. Την ίδια περίοδο εντοπίσαμε μια νεκρή φώκια και στην Ικαρία, αλλά η εκτίμηση είναι ότι αυτή πέθανε από παθολογικά αίτια». Οι εκπρόσωποι των περιβαλλοντικών οργανώσεων που ασχολούνται με τη μελέτη, την προστασία και τη διάσωση των θαλάσσιων θηλαστικών υπογραμμίζουν πως αν κάποιος δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις για να προσφέρει βοήθεια, είναι προτιμότερο να ειδοποιήσει το Λιμεναρχείο προκειμένου να ενημερωθούν οι ειδικοί για το περιστατικό. «Πριν από 20 ημέρες ξεβράστηκε στην Κρήτη σε παραλία του Ρεθύμνου ένα δελφίνι. Δυστυχώς από το Λιμεναρχείο με τη βοήθεια δύο κατοίκων της περιοχής το φόρτωσαν σε καρότσα φορτηγού και το πήγαν στα Χανιά, με συνέπεια το δελφίνι να πεθάνει από αιμορραγία», αναφέρει ο κ. Τσιμπίδης. «Και πριν από τρεις μήνες στο Καβούρι της Αττικής ένα δελφίνι με πρόβλημα “κάθισε” στα ρηχά πάνω σε μια φυκιάδα. Το είδαν οι θαμώνες από τις κοντινές καντίνες και το έσυραν προς τα βαθιά με αποτέλεσμα να πεθάνει, ενώ πρόθεσή τους ήταν να το σώσουν». Σύμφωνα με τους ειδικούς, άλλες αιτίες θανάτου για τα θαλάσσια θηλαστικά και τις θαλάσσιες χελώνες αποτελούν οι εκρήξεις, η χρήση σόναρ υψηλών συχνοτήτων κατά τη διάρκεια στρατιωτικών ασκήσεων και η αυξανόμενη ρύπανση των θαλασσών. «Οι περισσότερες από τις θαλάσσιες χελώνες που εντοπίσαμε είχαν καταπιεί πλαστικές σακούλες», λένε από το «Αρχιπέλαγος».
ΤΑ ΝΕΑ

ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS

Το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS συντονίζει για 13η χρονιά φέτος την πανελλαδική εκστρατεία εθελοντικών καθαρισμών των ακτών, του βυθού και άλλων φυσικών περιοχών που πραγματοποιείται το διάστημα 10 Μαΐου - 7 Ιουνίου 2008, με συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών, Δήμων, περιβαλλοντικών και κοινωνικών φορέων, εργαζομένων, επιχειρήσεων και εθελοντών κάθε ηλικίας. Και αυτή τη φορά η εκστρατεία διοργανώνεται από κοινού με την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ και το περιοδικό ΓΕΩτρόπιο, ενώ τελεί υπό την αιγίδα του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον/ Μεσογειακό Σχέδιο Δράσης (UNEP/MAP). Χορηγός είναι η Amstel, ενώ η ΤΝΤ θα χορηγήσει τη δωρεάν μεταφορά του υλικού. Γιατί μια εκστρατεία εθελοντικών καθαρισμών; Για να ευαισθητοποιηθούν όλοι οι πολίτες σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργούνται στο περιβάλλον από την παρουσία των σκουπιδιών. Για να συνειδητοποιήσουμε την οικολογική αξία της παράκτιας ζώνης, τις πιέσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις δράσεις που μπορούμε να προωθήσουμε για την προστασία και βιώσιμη διαχείρισή της. Για να εκφράσουμε με τη δραστηριότητα μας αυτή ως πολίτες την προσωπική μας δέσμευση να αποτελέσουμε μέρος της λύσης του περιβαλλοντικού προβλήματος, να συμβάλλουμε στην προστασία του φυσικού και πολιτισμικού πλούτου της Μεσογείου, καθώς και στη δημιουργία ενός κοινού, ειρηνικού και βιώσιμου μέλλοντος, με την καλλιέργεια πνεύματος αλληλεγγύης και συνεργασίας μεταξύ κοινωνιών με διαφορετικές κουλτούρες. Για να τονίσουμε με την κοινή μας εθελοντική συνεισφορά ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι μια προσωπικά υπεύθυνη στάση που ενδυναμώνει το ρόλο και τα δικαιώματά μας ως πολίτες. Φέτος δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση: - Στην προστασία και διαχείριση του πλούτου των ακτών και της θάλασσας. - Στις επιπτώσεις των απορριμμάτων στο θαλάσσιο και παράκτιο οικοσύστημα. - Στη συζήτηση των θεμάτων που σχετίζονται με την αλλαγή του κλίματος και τις επιπτώσεις στην παράκτια ζώνη (περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές). - Στην ανάδειξη και προώθηση «πράσινων επαγγελμάτων» που εξασφαλίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη των παράκτιων περιοχών. Σε ποιους απευθύνεται αυτή η εκστρατεία; Σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, σε ενεργούς πολίτες, σε περιβαλλοντικές ΜΚΟ και συλλόγους, σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, σε τουριστικές κι άλλες επιχειρήσεις. Σας καλούμε να διοργανώσετε έναν εθελοντικό καθαρισμό στην περιοχή σας. Μαζέψτε φωτογραφικό υλικό και στατιστικά στοιχεία από τους καθαρισμούς και συντονιστείτε με το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS για τη μέγιστη προβολή και επέκταση των δράσεων. Οι συμμετέχοντες θα λάβουν ταχυδρομικώς έντυπα ενημερωτικά υλικά (φυλλάδια και αφίσες) για τα θέματα του πλούτου των ακτών, της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής στην παράκτια ζώνη και της προώθησης των πράσινων επαγγελμάτων, καθώς και πληροφορίες για το ζήτημα των επιπτώσεων των απορριμμάτων στο θαλάσσιο και το παράκτιο οικοσύστημα. Επιπλέον ενημερωτικό υλικό και οδηγίες για έναν ορθολογικά σωστό καθαρισμό θα υπάρχουν και στην ιστοσελίδα του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS www.medsos.gr. Παράλληλες δραστηριότητες ευαισθητοποίησης Παράλληλα με τον εθελοντικό καθαρισμό σας καλούμε να διοργανώσετε δραστηριότητες που θα συμβάλλουν στην κατανόηση των τοπικών περιβαλλοντικών προβλημάτων και ιδιαιτεροτήτων και στην ευαισθητοποίηση περισσότερων πολιτών, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς σας (π.χ. μια ημερίδα, μια εκδήλωση, ένα θεατρικό δρώμενο) αλλά και πολιτιστικές εκδηλώσεις (π.χ. μια συναυλία), που θα προβάλουν παράλληλα τον πολιτιστικό πλούτο της περιοχής σας και της Μεσογείου. Δηλώσεις συμμετοχής για τους καθαρισμούς Τα σχολεία, οι Δήμοι, τα ξενοδοχεία, οι επιχειρήσεις και οι άλλοι φορείς, που θα διοργανώσουν έναν εθελοντικό καθαρισμό στην περιοχή τους, καλούνται να στείλουν συμπληρωμένη τη φόρμα συμμετοχής άμεσα και έως την ολοκλήρωση της καμπάνιας (κατά προτίμηση) στην ηλεκτρονική διεύθυνση: aktes@medsos.gr ή με FAX στο 210-8224481/210-8228795 /210-8253435, ή και ταχυδρομικά στη διεύθυνση Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ S.O.S., Μαμάη 3, Αθήνα 10440. Για να μας βοηθήσετε να καταγράψουμε με ακρίβεια το φυσικό πλούτο και τα προβλήματα των περιοχών παρέμβασης, σας παρακαλούμε να μας στείλετε συμπληρωμένο το φύλλο παρατήρησης ακτών, που περιλαμβάνεται στο ενημερωτικό υλικό που θα σας αποσταλεί, καθώς και φωτογραφίες και υλικό από τις δράσεις σας.

gothess.gr

Πέμπτη 1 Μαΐου 2008

Καλή Πρωτομαγιά


Λίγα ιστορικά στοιχεία

Η πρώτη Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα

Στις 20 Ιούλη του 1889, το ιδρυτικό συνέδριο της Δεύτερης Διεθνούς κατέληξε σε μια απόφαση που σφράγισε την ιστορία του εργατικού κινήματος σε ολόκληρο τον κόσμο. «Σκοπός μας - έλεγε η απόφαση1- είναι να οργανωθεί μια μεγαλειώδης διαδήλωση σε συγκεκριμένη ημερομηνία, με τέτοιο τρόπο ώστε ταυτόχρονα σ' όλες τις χώρες και σ' όλες τις πόλεις, την ίδια συμφωνημένη ημέρα, οι εργάτες να απαιτήσουν απ' τις δημόσιες αρχές να μειώσουν με νόμο την εργάσιμη ημέρα στις οκτώ ώρες και να εφαρμόσουν στην πράξη τις υπόλοιπες αποφάσεις του Συνεδρίου του Παρισιού. Εχοντας υπόψη το γεγονός ότι μια παρόμοια διαδήλωση έχει ήδη αποφασιστεί για την 1η Μαΐου 1890 από την Αμερικάνικη Ομοσπονδία Εργασίας στο Συνέδριό της, το οποίο συνήλθε στο Σαιντ Λούις τον Δεκέμβριο του 1888, η ημερομηνία αυτή υιοθετείται και για την διεθνή διαδήλωση. Οι εργάτες των διαφόρων χωρών θα πρέπει να οργανώσουν την διαδήλωση αυτή σύμφωνα με τις συνθήκες που τους έχουν επιβληθεί απ' την συγκεκριμένη κατάσταση κάθε χώρας». Ετσι γεννήθηκε η Εργατική Πρωτομαγιά. Ομως δε γεννήθηκε τυχαία, ούτε αυθαίρετα επιλέχθηκε η 1η Μάη κάθε έτους να είναι η μέρα όπου η εργατική τάξη σε όλο τον πλανήτη θα απεργεί και θα διεκδικεί μαχητικά την ικανοποίηση των αιτημάτων της. Λίγα χρόνια πριν το συνέδριο του Παρισιού, η εργατική τάξη των Ηνωμένων Πολιτειών σφράγιζε ανεξίτηλα την Πρωτομαγιά με τα χρώματα της ταξικής πάλης που διεξάγει το προλεταριάτο κατά των αστών.Το 1884, στο συνέδριό της η νεοσύστατη, τότε, Αμερικανική Ομοσπονδία Εργασίας αποφάσισε ότι η 1η Μάη του 1886 θα είναι μέρα ενός εκτεταμένου απεργιακού αγώνα των εργατών, με σκοπό την καθιέρωση του Οκταώρου. Την απόφαση αυτή, στη συνέχεια, την πήρε στα χέρια της η ίδια η εργατική τάξη των Ηνωμένων Πολιτειών και την έκανε πράξη. Οσο, δε, πλησίαζε η εν λόγω ημερομηνία, τόσο περισσότερο ζούσαν οι Αμερικανοί εργάτες τον πυρετό της μάχης.Στην Πρωτομαγιάτικη απεργία του 1886 στις ΗΠΑ γύρω στο μισό εκατομμύριο εργάτες παράτησαν τη δουλιά τους και συνενώθηκαν στους δρόμους του αγώνα. Σημαντικές απεργίες και διαδηλώσεις έγιναν στις περισσότερες από τις μεγάλες πόλεις, αλλά και στις μικρές πόλεις και κωμοπόλεις. Επίκεντρο, όμως, του αγώνα αναδείχτηκε το Σικάγο, με 90.000 διαδηλωτές στους δρόμους. Ηταν τόσο μεγάλη και τόσο επιβλητική η κινητοποίηση της εργατικής τάξης του Σικάγο που οι καπιταλιστές θεώρησαν πως έπρεπε να επιβληθούν δυναμικά. Ετσι πραγματοποίησαν ένα από τα πιο επαίσχυντα εγκλήματά τους σε βάρος των εργατών. Στις 3 Μάη, η αστυνομία πυροβόλησε εν ψυχρώ εναντίον εργατών που διαδήλωναν - κατά των απεργοσπαστών - έξω από το εργοστάσιο θεριστικών μηχανών Μακ Κόρμικ. Το αποτέλεσμα ήταν να δολοφονηθούν εν ψυχρώ 4 διαδηλωτές και να τραυματιστούν αρκετοί. Την επομένη, 4 Μάη, η εργατική τάξη του Σικάγο πραγματοποίησε διαδήλωση διαμαρτυρίας στο Χέιμαρκετ, όπου κάποιος προβοκάτορας έριξε βόμβα, σκοτώνοντας έναν και τραυματίζοντας πάνω από 70 αστυνομικούς. Οι υπόλοιποι αστυνομικοί ανασυγκροτήθηκαν κι άρχισαν να πυροβολούν εναντίον του πλήθους, προκαλώντας πλήθος τραυματιών και τουλάχιστον έναν νεκρό. Τις επόμενες μέρες πέθαναν άλλοι έξι τραυματίες αστυνομικοί, αλλά ο θάνατός τους ήταν συνέπεια τραυματισμών που υπέστησαν από τους αδιάκριτους πυροβολισμούς των συναδέλφων τους.Η, από κάθε άποψη, τραγωδία του Χέιμαρκετ έδωσε την ευκαιρία στο αστικό κράτος να προχωρήσει σε συλλήψεις εργατών ηγετών. Συγκεκριμένα, συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν σε σκηνοθετημένη δίκη οκτώ άνθρωποι που είτε δε βρίσκονταν στην πλατεία του Χέιμαρκετ όταν ρίχτηκε η βόμβα είτε δεν ήταν σε θέση έμμεσα ή άμεσα να έχουν την παραμικρή εμπλοκή σ' αυτήν την υπόθεση. Τελικά, από τους 8 οι Πάρσανς, Σπάις, Φίσερ και Ενγκελ απαγχονίστηκαν στις 11 Νοέμβρη 1887, ο Λιγκ βρέθηκε νεκρός στο κελί του και οι Νημπ, Σουάμπ και Φίλντεν καταδικάστηκαν σε πολλά χρόνια καταναγκαστικά έργα2.Η πρωτομαγιάτικη απεργία του 1886 είχε ως αποτέλεσμα 185.000 εργάτες να κερδίσουν το 8ωρο και τουλάχιστον 200.000 εργάτες να μειώσουν το χρόνο εργασία τους από τις 12 στις 10 και 9 ώρες. Σε πολλές επίσης περιοχές αναγνωρίστηκε η ημιαργία του Σαββάτου, ενώ αρκετές βιομηχανίες σταμάτησαν την κυριακάτικη εργασία. Ηταν λογικό, επομένως, να υιοθετηθεί στη συνέχεια η Πρωτομαγιά ως η παγκόσμια μέρα της εργατικής τάξης. Αρχισε δε να γιορτάζεται ως τέτοια από το 1890. Ας δούμε όμως πότε άρχισε να γιορτάζεται και στην Ελλάδα.Η πρώτη Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα - Η προετοιμασία...Η πρώτη Πρωτομαγιά στην Ελλάδα γιορτάστηκε το 1893, με πρωτοβουλία του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου του Σταύρου Καλλέργη, που ιδρύθηκε από τον τελευταίο στις 20 Ιούλη του 1890, ενώ από τις 3 Ιούνη του ιδίου έτους ο Καλλέργης εξέδωσε την εφημερίδα «Σοσιαλιστής»3. Ο Κεντρικός Σοσιαλιστικός Σύλλογος ήταν βεβαίως μια οργάνωση ουτοπικού σοσιαλιστικού προσανατολισμού, πράγμα καθόλου παράξενο για εκείνη την εποχή, αφού και το ελληνικό εργατικό κίνημα ήταν σε νηπιακή μορφή και η διάδοση του μαρξισμού απελπιστικά περιορισμένη. «Ο Κεντρικός Σοσιαλιστικός Σύλλογος - γράφει ο Γιάννης Κορδάτος4 - ήταν, σα να πούμε η κεντρική διοίκηση των ομίλων και των τμημάτων. Πολλά από τα τμήματα και τους ομίλους είχαν διάφορες ονομασίες. Στην Αθήνα ο σοσιαλιστικός όμιλος λεγόταν ΚΟΣΜΟΣ. Αλλού τα τμήματα είχαν τον τίτλο της Λέσχης και της Αδελφότητας». Την Πρωτομαγιά του 1891 ο Καλλέργης και 12 Σοσιαλιστές φωτογραφήθηκαν όλοι μαζί και μ' αυτή τη συμβολική χειρονομία θέλησαν να δείξουν τη συμμετοχή και την αλληλεγγύη τους στην παγκόσμια ημέρα των εργατών. Ενα χρόνο αργότερα, ο Καλλέργης και μια ομάδα συντρόφων του συγκεντρώθηκαν στο χώρο του Σταδίου και διαμαρτυρήθηκαν κατά του «πλουτοκρατικού Αθλίου συστήματος»5. Το 1893, όμως, ο γιορτασμός της Πρωτομαγιάς και μαζικός ήταν - αν λάβουμε υπόψη το μέγεθος και το βαθμό ωριμότητας του ελληνικού προλεταριάτου - και αισθητός έγινε. Φυσικά, υπήρξε κατάλληλη προετοιμασία και η σοσιαλιστική κίνηση είχε αναπτυχθεί αρκετά σε σχέση με το παρελθόν.Η απόφαση για το γιορτασμό της Πρωτομαγιάς του 1893 πάρθηκε στη συνεδρίαση του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου στις 21 Φλεβάρη του ιδίου έτους. «Απεφασίσθη - αναφέρεται στο πρακτικό της συνεδρίασης - όπως εκλεγή επιτροπή και επιδοθή αποκλειστικώς διά της εορτής της 1ης Μαΐου, γενομένης δε μυστικής ψηφοφορίας εξελέγησαν ως εξής: Καλλέργης, Νάγος, Συνοδινός και Χριστόπουλος». Λίγες ημέρες αργότερα, στις 3 Μάρτη 1893, σε συνεδρίαση της Επιτροπής, ο Καλλέργης πρότεινε να εκδοθεί για την οικονομική ενίσχυση του γιορτασμού της Πρωτομαγιάς ένα βιβλίο «το οποίον θα περιέχει την Σοσιαλιστικήν πολιτικήν ... και θα τιμηθεί 25 λεπτά έκαστον». Πρόκειται για την γνωστότερη ίσως μπροσούρα του Σταύρου Καλλέργη που φέρει τον τίτλο «Εγκόλπιον Εργάτου»6. Πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι επειδή η 1η Μάη του 1893 έπεφτε ημέρα Σάββατο, οι διοργανωτές αποφάσισαν να γιορτάσουν την Παγκόσμια ημέρα της Εργατικής Τάξης την επομένη 2 Μάη που ήταν Κυριακή «όπου οι εργάται θα δυνηθώσι να λάβωσι μέρος σ' αυτήν». Ετσι, από τα μέσα Απρίλη ο «Σοσιαλιστής» ενημέρωσε για την εκδήλωση, δημοσιεύοντας ταυτόχρονα και το διεκδικητικό της πλαίσιο. Εγραφε, για παράδειγμα, στο φύλλο αρ. 23: «Δύο Μαΐου, ημέρα Κυριακή 5 μ.μ. εις το Αρχαίον Στάδιον όπισθεν του Ζαππείου, εις την γέφυραν όπου είνε απέναντι εις τα αγγλικά μνημεία με Κυπαρίσσια. Ολοι οι σοσιαλισταί και οι υπό μισθόν πάσχοντες θα συναθροισθώσι να υπογράψωσι ψήφισμα προς τη Βουλή, διά του οποίου θα ζητώσι πρώτον τας Κυριακάς όλα τα καταστήματα γενικώς να ήναι κλειστά προς ανάπαυσιν των πολιτών. β΄ τον περιορισμόν των εργάσιμων ωρών εις 8 καθ' εκάστην κατ' ανώτατον όριον και ολιγώτερον διά τας κοπιώδεις και ανθυγιεινάς εργασίας και διά τους παίδας και τας γυναίκας. γ΄ απονομήν συντάξεως εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των και εις τας οικογενείας των εν τη εργασία φονευομένων».8Η προετοιμασία για τον πρωτομαγιάτικο γιορτασμό δεν περιοριζόταν στην κινητοποίηση των σοσιαλιστών της πρωτεύουσας και του Πειραιά, αλλά και άλλων πόλεων, όπου υπήρχαν σχετικές οργανώσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να πάρουν ανάλογες πρωτοβουλίες σε τοπικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό, από τον Καλλέργη και τον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Σύλλογο στάλθηκαν επιστολές - με οδηγίες - όπως αυτή που ακολουθεί9: «Συνάδελφε Δημητρακόπουλε, την 1η Μαΐου, σκοπόν έχομεν όπως οι ενταύθα σοσιαλισταί συνέλθομεν εις το Στάδιον, όπισθεν του Ζαππείου, και εορτάσωμεν όσον το δυνατόν πανηγυρικώτερον, την επέτειον εορτήν του παγκοσμίου σοσιαλισμού. Καλόν επομένως θεωρώ, όπως προς επίδειξιν, καθ' όσον ουδέν μέσον πρέπει να παρορώμεν, όπερ τείνει εις την εξάπλωσιν των αρχών ημών και εις την ευόδωσιν του επιδιωκομένου σκοπού, συνέλθετε και υμείς αυτόθι, την ημέραν εκείνην όσοι ασπάζεσθε τας αρχάς του σοσιαλισμού και εορτάσετε είτε διασκεδάζοντες, είτε φωτογραφούμενοι, είτε δι' οιουδήποτε άλλου τρόπου και μετά ταύτα συντάξητε τηλεγράφημα απευθυνόμενον εις το καθ' ημάς κεντρικόν συμβούλιον όπου θα αγγέλετε ότι εορτάσατε την σοσιαλιστικήν 1η Μαΐου και έχον περίπου ως εξής: Σοσιαλιστικόν Συμβούλιον Αθήνας, Πανηγυρικώτατα εορτάσαμεν σοσιαλιστικήν Πρωτομαγιά. Αν τις κωλύεται να θέση την υπογραφήν του ας θέσει ψευδώνυμον. Το τηλεγράφημα τούτο, καταχωρηθήσεται εν τω ημετέρω φύλλω ο Σοσιαλιστής. Μην σας εμποδίσει ο μικρός αριθμός του να πράξετε και δύο πρέπει να εορτάσετε οπωσδήποτε. Διότι το τοιούτον, όπως και αν έχει πράγμα, ωφέλειαν θα παράσχει και ουχί βλάβην»....και ο εορτασμόςΌπως ακριβώς είχε καθοριστεί, στις 2 Μάη του 1893, ημέρα Κυριακή και ώρα 5μ.μ. οι Σοσιαλιστές της ομάδας Καλλέργη και εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν στο Στάδιο - και όχι στους στύλους του Ολυμπίου Διός που από λάθος, προφανώς, πληροφόρηση γράφει ο Κορδάτος10 - όπου και γιόρτασαν αγωνιστικά την παγκόσμια ημέρα της Εργατικής Τάξης. Οι πληροφορίες στον Τύπο της εποχής παρουσιάζουν μεγάλη απόκλιση αναφορικά με τον αριθμό των συγκεντρωμένων, οπότε και δεν είναι εύκολο να αποφανθεί κάποιος σήμερα με ακρίβεια πάνω σ' αυτό το ζήτημα. Ο «Σοσιαλιστής» του δευτέρου 15ήμερου του Μάη 1893 κάνει λόγο για πάνω από 2 χιλιάδες συγκεντρωμένους. Γράφει συγκεκριμένα: «Εις τας δύο Μαΐου ώρα 5 μ.μ. παρά το αρχαίον Στάδιον, τα μέλη του "Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου" και μέγα πλήθος εκ των πασχουσών εργατικών τάξεων των ευρισκομένων υπό τον ζυγόν του μισθού, ακολουθούντες τον διεθνή των πασχουσών τάξεων αγώνα, συνηθροίσθησαν προς διαμαρτύρησιν εναντίον του σημερινού αθλίου συστήματος, όπου δυστυχούν οι πολλοί κοπιωδώς εργαζόμενοι και ευτυχούν οι ολίγοι οκνηροί, πλούσιοι, μη εργαζόμενοι και απολαμβάνοντες τον ιδρώτα των πολλών εργαζομένων... συνήλθον πλέον των 2 χιλιάδων ατόμων...»11.Αντίθετα, η «Εφημερίς» παρουσίασε ένα κοινό που δεν ήταν πάνω από 200 άτομα. «Οι πλείστοι εξ αυτών ήσαν εργάται, ευπρεπώς κατά το πλείστον ενδεδυμένοι, με ερυθράς κονκάρδας επί της κομβιοδόχης, και πολύ ήσυχοι άνθρωποι. Αυτοί είναι οι πρώτοι σοσιαλισταί εν Ελλάδι, και συνήλθον χθες εις το πρώτον αυτών εν Αθήναις συλλαλητήριον»12. Τέλος, η «Ακρόπολις» του Βλάση Γαβριηλίδη σημείωνε στο δικό της ρεπορτάζ στις 3 του Μάη 1893: «Είχομεν χθες και συλλαλητήριον σοσιαλιστών εις το αρχαίον στάδιον. Συνήχθησαν πλείστοι εργατικοί άνθρωποι και άλλοι κύριοι εμφορούμενοι υπό των σοσιαλιστικών αρχών, φέροντες όλοι ερυθράς κονκάρδας επί της κομβιοδόχης των και ήκουσαν τον σοσιαλιστήν κ. Καλλέργην, όστις υπεστήριξεν την αργίαν της Κυριακής διά τους εργάτας, τον περιορισμόν των εργασίμων ωρών εις οκτώ και την αλληλοβοήθειαν των εργατών. Εις το συλλαλητήριον επεκράτησε πλήρης τάξις».Ο «ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ» για την Πρωτομαγιά του 1893 Οπως ήδη αναφέρεται στα δημοσιεύματα του Τύπου της εποχής, ομιλητής στην πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση του 1893 ήταν ο Σταύρος Καλλέργης, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε: «Ο σκοπός της συναθροίσεώς μας ενταύθα είναι να υπογράψωμεν ψήφισμα διά να δοθή εν καιρώ εις την Βουλήν. Το ψήφισμα δε έχει ως εξής: Συνελθόντες σήμερον την 2 Μαΐου ημέραν Κυριακήν και ώραν 5 μ.μ. εν τω Αρχαίω Σταδίω οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη του "Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου" και υπό μισθόν πάσχοντες εψηφίσαμεν:Α) Την Κυριακήν να κλείωσι τα καταστήματα, καθ' όλην την ημέραν, και οι πολίται ν' αναπαύωνται.Β) Οι εργάται να εργάζωνται 8 ώρας την ημέραν.Γ) Ν' απονέμηται σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανικάνους προς διατήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.Δ) Το συμβούλιον του "Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου" να επιδώση το ψήφισμα εις την Βουλήν.Οι παραδεχόμενοι το ψήφισμα ας υπογράψουσιν αυτό. Δεν πιστεύω δε να υπάρχη τις ενταύθα ο οποίος να μη παραδέχεται τας σοσιαλιστικάς ιδέας και το ψήφισμα. Η συνάθροισίς μας ενταύθα σήμερον έχει παγκόσμιον χαρακτήρα...». Ο Καλλέργης αναφέρθηκε ακόμη στο ζήτημα της ιστορίας του γιορτασμού της Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα και διεθνώς, σημείωσε την πρόοδο που είχε κάνει το σοσιαλιστικό κίνημα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και υπογράμμισε ως άμεσους στόχους πάλης του κινήματος τη βελτίωση της θέσης των εργατών και τη διάδοση των σοσιαλιστικών ιδεών. Υστερα από την ομιλία του Καλλέργη - πάντα κατά το ρεπορτάζ του «Σοσιαλιστή» - συγκεντρώθηκαν μέσα σε μισή ώρα 500 υπογραφές κάτω από το ψήφισμα14.Η συγκέντρωση των υπογραφών συνεχίστηκε και στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν περί τις 2.000 και το ψήφισμα κατατέθηκε στη Βουλή την 1η του Δεκέμβρη του 1893. Το ιστορικό της παράδοσης του ψηφίσματος στη Βουλή το περιγράφει ο ίδιος ο Καλλέργης στο φύλλο 30 του «Σοσιαλιστή», που κυκλοφόρησε στις 2 του Γενάρη του 1894. Γράφει ο Καλλέργης: «Εις τας αρχάς Δεκεμβρίου (σ.σ. του 1893) υπέβαλον ψήφισμα εις τον πρόεδρον της Βουλής κατ' εντολήν του Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου, το οποίον είχον εγκρίνει την 2αν Μαΐου 1893 οι σοσιαλισταί και εν γένει οι υπό μισθόν πάσχοντες Αθηνών -Πειραιώς, ζητούντες δι' αυτού μικράν βελτίωσιν της αθλίας αυτών ζωής. Μετά την επίδοσιν του ψηφίσματος ανήλθον εις το θεωρείον των δημοσιογράφων και ανέμενον μετ' ανυπομονησίας την ανάγνωσιν αυτού. Αλλά το προεδρείον ησχολείτο εις την ανάγνωσιν ετέρων αναφορών προερχομένων εκ διαφόρων προσώπων και πραγματευομένων κατά το μάλλον και ήττον περί ανέμων και υδάτων. Αμα είδον εγώ την πράξιν αυτήν του προέδρου και μάλιστα ότε παρετήρησα να δεικνύη το περί ου ο λόγος ψήφισμα εις τους περί το προεδρείον βουλευτάς εμπαικτικώς, ωργίσθην και ανεφώνησα λέξεις τινάς διά να ελκύσω την προσοχήν των βουλευτών και των δημοσιογράφων. Αμα τη αναφωνήσει των λέξεων εκείνων οργίζεται ο πρόεδρος, κρούει ακαταπαύστως τον κώδωνα, διατάσσει την σύλληψίν μου. Οι στρατιώτες της φρουράς έρχονται αμέσως, με συλλαμβάνουν και κτυπούντες με αγρίως διά των κοπάνων των όπλων των με οδήγησαν εις το δεύτερον αστυνομικόν τμήμα, ένθα επί δύο ημέρας και δύο νύκτας παρέμεινα»15. Μετά τη «φιλοξενία» του στην αστυνομία, στις 9 του Δεκέμβρη του 1893, ο Καλλέργης δικάστηκε και καταδικάστηκε να εκτίσει ποινή φυλάκισης 10 ημερών στις φυλακές του Παλαιού Στρατώνα.Ετσι έληξε και τυπικά ο πρώτος γιορτασμός της Εργατικής Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα, που από κάθε άποψη αποτελεί σταθμό στην ιστορία του ελληνικού εργατικού κινήματος. Ο προσανατολισμός εκείνης της εκδήλωσης ήταν σαφής και αφορούσε στην ανάπτυξη της πάλης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των εργατών και τη διάδοση των σοσιαλιστικών ιδεών, των ιδεών δηλαδή για μια ανώτερη, δικαιότερη κοινωνία. Ο προσανατολισμός αυτός εμπλουτίστηκε τα επόμενα χρόνια, έγινε πιο σαφής, πιο ουσιαστικός και σ' ό,τι αφορά στις ιδέες της νέας κοινωνίας πέρασε από το πεδίο της ουτοπίας και των συγχύσεων στο πεδίο της επιστήμης με τη διάδοση του επιστημονικού σοσιαλισμού. Εντούτοις ποτέ δεν άλλαξε κατεύθυνση αφού το δίκιο του εργάτη και η καινούρια κοινωνία, που θα υπερβαίνει τον καπιταλισμό, είναι έννοιες αξεχώριστες.Ας δούμε όμως πώς γιορτάστηκε η δεύτερη Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα, ούτως ώστε να έχουμε μια σαφέστερη εικόνα εκείνων των πρώτων βημάτων του ελληνικού προλεταριάτου προς την κατεύθυνση της αυτοσυνειδητοποίησής του.Η Πρωτομαγιά του 1894Μετά τον επιτυχή γιορτασμό της Πρωτομαγιάς του 1893 και τα όσα επακολούθησαν με την επίδοση του ψηφίσματος, τη σύλληψη και την καταδίκη του Καλλέργη, κυριάρχησε ενωτικό πνεύμα στις τάξεις των σοσιαλιστικών ομάδων της εποχής. Είτε από πολιτικό υπολογισμό, είτε γιατί ήταν πλέον φανερό πως ο αντίπαλος ήταν κοινός, οι ομάδες αυτές κινήθηκαν στην κατεύθυνση ενός ενωτικού γιορτασμού της παγκόσμιας μέρας της εργατικής τάξης, κάτι που - παρά τις διαφορές τους - κατάφεραν να φέρουν σε πέρας στις πρωτομαγιάτικες εκδηλώσεις του 1894. «Η κίνηση που έγινε από τους σοσιαλιστικούς ομίλους για το γιορτασμό της Πρωτομαγιάς - γράφει ο Γιάννης Κορδάτος16 - έβαλε την αστυνομία και την εισαγγελία σε τρεχάματα». Οντως έτσι είχαν τα πράγματα κι αυτό φάνηκε ιδιαίτερα τη μέρα του γιορτασμού, όπου οι αστυνομικές δυνάμεις βρέθηκαν σε κινητοποίηση.Η Πρωτομαγιά του 1894 γιορτάστηκε την 1η του Μάη στο Στάδιο και οι εφημερίδες εκείνης της μέρας ανήγγειλαν τη συγκέντρωση που είχε προγραμματιστεί για τις 5 μ.μ. Η «Ακρόπολις» του Γαβριηλίδη έγραφε στο πρωτομαγιάτικο φύλλο της: «Σήμερον την 5 μ.μ. εν τω Σταδίω η συγκέντρωσις των εν Αθήναις και Πειραιεί Σοσιαλιστών. Την ανάπτυξιν των αρχών του σοσιαλισμού θα κάμη ο κ. Π. Δρακούλης. Από χθες εκυκλοφόρησεν εις τας οδούς μακροσκελής έκκλησις προς τους εργάτας εν η δι' επαναστατικού ύφους καλείται και ο λαός να συμμετάσχη της διαδηλώσεως. Μία τοιαύτη έκκλησις περιελθούσα εις τας χείρας του Φρουράρχου απεστάλη εις την εισαγγελίαν. Η αστυνομία αφ' ετέρου έλαβε τα κατάλληλα μέτρα προς "ήρεμον" διεξαγωγήν της συγκεντρώσεως»17.Την 1η του Μάη του 1894 ο κόσμος άρχισε να προσέρχεται στο Στάδιο από τις 4 μ.μ. Η εικόνα που δίνει ο Τύπος της εποχής είναι χαρακτηριστική: «Χθες - γράφει η "Εφημερίς"18 - από της 4ης ώρας μ.μ., ως προεκηρύχθη, ήρξαντο να συναθροίζωνται εν τω παρά τω Σταδίω, οι αποτελούντες το σοσιαλιστικόν σώμα εν Ελλάδι. Με τους σοσιαλιστάς προσήρχοντο και απλοί θεαταί, πολλαί δε οικογένειαι κατέλαβον τας διασπαρμένας τραπέζας του μικρού καφενείου. Η πληθώρα του ωραίου φύλου εδείκνυεν ότι δεν υπήρχε φόβος ταραχών αλλ' η αστυνομία και η μοιραρχία παραβλέπουσαι το οιωνοσκόπιον έθεσαν αστυφύλακας υπό αστυνόμους και έφιππον δύναμιν χωροφυλάκων. Περί την 6ην ώραν μ.μ. άπας ο χώρος του Σταδίου εκαλύφθη υπό ποικίλου κόσμου ανδρών, γυναικών και παίδων, μεταξύ των οποίων διεκρίνοντο 50- 60 περίπου σοσιαλισταί, πάντες τίμιοι και φιλόπονοι εργάται, φέροντες ερυθράς κονκάρδας επί του στήθους. Κατά τον χρόνον της συναθροίσεως εθεάθησαν αστυφύλακες τινές εκ των διαταχθέντων, όπως επιβλέψωσι την τάξιν, διανέμοντες κρυφίως διακηρύξεις εις το πλήθος των θεατών, ερωτώμενοι δε περί τούτων απήντων σιγανά, ώστε να μη δύναται να τους ακούη τρίτος "τι να κάνωμε, μπλέξαμε και 'μεις". Το γεγονός παρήγαγε βαθείαν αίσθησιν».Στη συγκέντρωση μίλησε ο Πλάτωνας Δρακούλης πάνω στο ιστορικό της Εργατικής Πρωτομαγιάς. Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Στ. Καλλέργης, του οποίου η ομιλία ήταν σε πολεμικό τόνο και γεμάτη «μίσος κατά της πλουτοκρατίας»19 και, τέλος, το λόγο έλαβαν ο φοιτητής νομικής Ευάγγελος Μαρκαντωνάτος και ο Δ. Γραμματικός.Στο τέλος η συγκέντρωση κατέληξε στο παρακάτω ψήφισμα2:«Οι διεθνείς σοσιαλισταί και οι εργάται Αθηνών - ΠειραιώςΠρος την κυβέρνησιν της ΕλλάδοςΣυνελθόντες σήμερον την 1η Μαΐου του 1894 έτους, ημέραν Κυριακήν και ώραν 5 μ.μ. πάντες οι διεθνείς Σοσιαλισταί και εν γένει πάντες οι υπό μισθόν ευρισκόμενοι και πάσχοντες εργάται Αθηνών - Πειραιώς, αποφασίζομεν και ψηφίζομεν τα εξής:α) Την Κυριακήν να κλείωνται τα καταστήματα καθ' όλην την ημέραν και οι εργάται ν' αναπαύωνται.β) Οι εργάται να εργάζωνται επί 8 ώρας την ημέραν και ν' απαγορευθή η εργασία εις τους ανηλίκους.γ) Να απονέμηται σύνταξις εις τους εκ της εργασίας παθόντας και καταστάντας ανίκανους προς συντήρησιν εαυτών και της οικογενείας των.δ) Να καταργηθώσιν αι θανατικαί εκτελέσεις.ε) Ανατίθεται εις τους διευθυντάς των σοσιαλιστικών εφημερίδων η επίδοσις του παρόντος ψηφίσματος εις την κυβέρνησιν, επί τη βάσει του οποίου παρακαλείται αύτη να συντάξη νομοσχέδιο και υποβάλη τούτο εις την Βουλήν προς ψήφισιν κατά την αμέσως συγκληθησομένην αυτής σύνοδον.Αθήναι, 1η Μαΐου 1894».Το πέρασμα στην ωριμότηταΜετά το 1894 - και για αρκετό χρονικό διάστημα - δε φαίνεται να υπήρξαν γιορτασμοί της Εργατικής Πρωτομαγιάς με συγκεντρώσεις. Τα πολιτικά γεγονότα και ιδιαίτερα το γεγονός ότι η χώρα παράδερνε στη δίνη μιας οξύτατης κοινωνικοπολιτικής κρίσης (ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897 και η κρίση του αστικοτσιφλικάδικου καθεστώτος, η ανάγκη του αστικού εκσυγχρονισμού και ο αστικός εθνικισμός με το Μακεδονικό, το κίνημα στο Γουδί και όσα επακολούθησαν), σε συνδυασμό με την καθυστέρηση του εργατικού κινήματος, που και στα πιο πρωτοπόρα τμήματά του έμενε πολύ πίσω από το ευρωπαϊκό εργατικό κίνημα, μακριά από τον επιστημονικό σοσιαλισμό και χωρίς να είναι σε θέση να ξεφύγει από το πλαίσιο του ουτοπικού σοσιαλισμού, εξηγούν το φαινόμενο.Την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα, το ελληνικό εργατικό κίνημα οργανώνεται σε καλύτερη βάση με την υποχώρηση των μικρών ομίλων και την εμφάνιση μεγάλων εργατικών οργανώσεων. Τα Εργατικά Κέντρα του Βόλου, της Λάρισας και της Αθήνας εμφανίζονται προς το τέλος αυτής της δεκαετίας, ενώ το 1908 ο Πλ. Δρακούλης ιδρύει το «Σύνδεσμο των Εργατικών Τάξεων Ελλάδος» και το 1909 το «Ελληνικό Σοσιαλιστικό Κόμμα». Την ίδια χρονιά (1909) με πρωταγωνιστές τους Α. Μπεναρόγια και Σαμουήλ Γιονά ιδρύεται στη Θεσσαλονίκη η σημαντικότερη σοσιαλιστική πολιτική οργάνωση, η σοσιαλιστική «Φεντερασιόν», που θα σφραγίσει τις εξελίξεις στο ελληνικό εργατικό κίνημα εκείνη την περίοδο. Μέσα στην ίδια δεκαετία, ιδρύθηκε (1907) και η «Κίνηση των Κοινωνιολόγων» που βοήθησε σημαντικά στη διάδοση των προοδευτικών ιδεών. Παράλληλα, στην αυγή του νέου αιώνα, ανάπτυξη γνωρίζει το κίνημα των δημοτικιστών, αλλά και το αγροτικό κίνημα, το οποίο φτάνει σε μετωπικές συγκρούσεις με το καθεστώς με αποκορύφωμα την εξέγερση στο Κιλελέρ (1910).Η δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα σφραγίζεται από μεγάλες ανακατατάξεις στη διεθνή πολιτική σκηνή και στο διεθνές εργατικό κίνημα με κορυφαίες εκδηλώσεις: τους Βαλκανικούς Πολέμους και τον Α` Παγκόσμιο Πόλεμο που έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ελληνική πραγματικότητα, τη χρεοκοπία της Β` Διεθνούς, τη διάσπαση στα εργατικά κόμματα σε ολόκληρο τον κόσμο με τη διακριτή εμφάνιση της επαναστατικής και της ρεφορμιστικής πτέρυγας και, φυσικά, τη νίκη της μεγάλης Σοσιαλιστικής Οχτωβριανής Επανάστασης. Σ' αυτήν τη δεκαετία, το ελληνικό εργατικό κίνημα ωριμάζει με μεγάλες ταχύτητες. Το 1911 ιδρύεται με πρωτοβουλία του Ν. Γιαννιού το Σοσιαλιστικό Κέντρο Αθήνας, ενώ γρήγορα αναπτύσσονται οι τοπικοί σοσιαλιστικοί όμιλοι στη χώρα και ισχυροποιούνται οι ήδη υπάρχουσες εργατικές και σοσιαλιστικές οργανώσεις. Ετσι εκ των πραγμάτων τίθεται στην ημερήσια διάταξη το ζήτημα της πολιτικής και συνδικαλιστικής ενοποίησης της εργατικής τάξης.Η πρώτη προσπάθεια στην κατεύθυνση της ενοποίησης καταγράφεται το Δεκέμβρη του 1911 και στόχο έχει την ίδρυση Πανελλήνιας Εργατικής Ομοσπονδίας, όταν το Εργατικό Κέντρο της Αθήνας ανέλαβε την πρωτοβουλία για συνένωση όλων των εργατικών οργανώσεων της χώρας σε μια κεντρική συνδικαλιστική οργάνωση. Η προσπάθεια εκείνη, όπως μας πληροφορεί ο Κορδάτος21, έμεινε στα χαρτιά, αλλά η ιδέα της πανελλαδικής εργατικής συνδικαλιστικής οργάνωσης δεν εγκαταλείφθηκε. Η υλοποίησή της, μάλιστα, απέκτησε επιτακτικό χαρακτήρα μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους, από τους οποίους νέες περιοχές προστέθηκαν στην ελληνική επικράτεια, φέρνοντας μαζί τους πλούσια εργατική κίνηση, όπως αυτή της Θεσσαλονίκης όπου δρούσε η «Σοσιαλιστική Εργατική Ομοσπονδία», η «Φεντερασιόν», στην οποία αναφερθήκαμε πιο πριν.Μια νέα προσπάθεια υλοποίησης της ιδέας για Πανελλαδική Εργατική Ομοσπονδία έγινε στα 1914 με πρωτοβουλία των καπνεργατών που οργάνωσαν συνδικαλιστική συνδιάσκεψη στην Αθήνα, όπου και ελήφθησαν οι σχετικές αποφάσεις αλλά δεν έμελλε να υλοποιηθούν. Την ίδια τύχη είχε και μια τρίτη απόπειρα, στα 1916, με πρωτοβουλία αυτή τη φορά του Εργατικού Κέντρου Πειραιά22.Όλες αυτές οι προσπάθειες, όπως και όσες ακολούθησαν στη συνέχεια, για ενοποίηση του εργατικού κινήματος.

Κυριακή 27 Απριλίου 2008

Χρόνια πολλά


Χριστός Ανέστη

Το ελπιδοφόρο μήνυμα της Αναστάσεως να αποτυπωθεί στην ζωή του καθένος.

Εύχομαι κάθε ευτυχία, υγεία και δύναμη

και σε όσους γιορτάζουν εύχομαι να έχουν πάντα ότι επιθυμούν

Χρόνια Πολλά